woensdag 18 juni 2014

bloemkoolrijst met broccoli en erwtjes

Een écht groentengerecht, en met écht bedoel ik gemaakt met enkel en alleen groenten.  Geen aardappelen of rijst (euh en de naam dan ... ?) of vlees of vis of ...  Ik hoor het sommigen al denken, hoe kan dat nu lekker zijn ? Wel, dat is zeer lekker !

Ik las trouwens vandaag nog een artikel over een Nederlandse groentenkok, Niven Kunz (vergelijkbaar met de Belgische Frank Fol denk ik), die het principe 80 / 20 hanteert.  Hierbij staat 80 voor 80 % groenten bij een maaltijd en 20 voor 20 % vlees of vis.  Ik vind dit wel een tof principe, waar ik me steeds meer aan ga proberen te houden (proberen hé), omdat groenten tenslotte toch gezond zijn én we in het belang van het milieu best met zijn allen minder vlees gaan consumeren.




Hoe maak je dit nu klaar ?

Snij 1 bloemkool in roosjes, was ze en dep ze droog.  Doe telkens een paar roosjes in de blender (niet te veel tegelijk) en hak ze fijn.  Laat de blender telkens slechts kort draaien anders bekom je een papje en het is de bedoeling dat je precies rijstkorrels bekomt.  Vandaar dus ook de naam "bloemkoolrijst".
Verwarm de wok en laat hierin (zonder vetstof) ongeveer 3 x handvol cashewnoten kort bakken, zodat ze lichtjes kleuren.  Haal deze uit de wok en laat een beetje boter erin smelten.
Doe bij de boter 1 koffielepel mosterdzaadjes, en laat deze even bakken tot ze "springen".  Voeg er dan 1/2 fijngesneden rode ajuin aan toe en laat even meebakken.  Hierna voeg je de bloemkoolrijst toe, die je gedurende 5 à 10 minuten laat bakken tot hij lichtjes kleurt.  Roer regelmatig om om aanbranden te voorkomen en zet het vuur niet te hoog.
Snij ondertussen ook 1 broccoli in roosjes en stoom deze gaar.
Wanneer de bloemkoolrijst voldoende gebakken is, voeg je er een mengeling van 5 eetlepels room en 2 koffielepels mosterd aan toe.  Dit geeft extra smaak en zorgt ervoor dat het gerecht niet te droog wordt.
Voeg er ook 1 klein blikje erwtjes aan toe en de cashewnoten.  Roer alles goed door elkaar.
Voeg er dan ook de broccoli aan toe en laat even meebakken.
Kruid met wat peper en voeg eventueel nog wat room toe als het gerecht te droog zou zijn.

Wat heb je dus nodig :

  • 1 bloemkool
  • 1 broccoli
  • 1 klein blikje erwtjes
  • 3 x handvol cashewnoten
  • room
  • mosterd
  • mosterdzaadjes
  • 1/2 rode ajuin
  • peper
Ik heb dit niet echt gebaseerd op 1 recept.  Ik had een recept gevonden voor de bloemkoolrijst, maar hier werd deze enkel gebakken in wat olijfolie met peper en zout.  Dat leek me nogal basic, dus heb ik mijn "kookcreativiteit" even aan het werk gezet.  En ik moet zeggen, ze heeft goed werk geleverd ;-).

SMAKELIJK :-) !

Enne, als je 't zelf maakt graag even een seintje of je 't lekker vond

Geen opmerkingen:

Een reactie posten