donderdag 8 januari 2015

aubergines met ei en prosciutto

Ik denk dat de titel schrijven mij bijna meer tijd heeft gekost dan het maken van dit gerecht.  OK, dat is ietsje overdreven, ik geef het toe maar toch ... Dit gerecht vergt wel wat tijd in de oven maar het klaarmaken op zich gaat super snel.  't Is te zeggen, toch als je niet zoals ik bij het opensnijden van de 2de aubergine tot de conclusie komt dat de langs buiten lekker uitziende aubergine langs binnen er iets minder smakelijk uitziet (of beter gezegd, precies half verrot is!).  Resultaat was dus dat ik terug kon rijden naar de supermarkt (godzijdank dicht bij ons huis) waar ik met 1 schamele aubergine in de hand terug mocht gaan aanschuiven aan de kassa achter 2 overvolle karren ! Bij 1 daarvan wilden de kleine kinderen al ruziemakend dan nog alles inpakken, wat natuurlijk niet vooruit ging ! Daar ging mijn bloeddruk, recht naar ongekende hoogten !

Gelukkig is dit heel lekker, wat al die moeite en wachten en ergernis toch wat naar de achtergrond liet verdwijnen.  Het is gebaseerd op een recept van Pascale Naessens, ik heb enkel zelf de prosciutto toegevoegd.  Voor haar is het een stevig ontbijt maar ik zie mezelf 's morgens vroeg nog geen aubergine door mijn keel stampen dus ik maakte er een avondmaal van.


Snij hiervoor 2 aubergines overlangs in plakjes (ongeveer 1 à 1,5 cm).  Laat de plakjes wel vastzitten aan de steel ! Open de aubergines een beetje zoals een waaier.
Leg ze in een pan die in de oven mag en giet olijfolie met look en chili erover.  Zorg dat er zeker voldoende olijfolie tussen de plakjes zit, wrijf het eventueel een beetje uit over de plakjes.  Kruid ze ook met een beetje peper.
Zet de pan 30 minuten in de oven op 180 °.
Ondertussen snij je 6 sneetjes prosciutto in kleine stukjes.
Kluts 6 eieren (tja, het moet een vullend avondmaal zijn voor 2 personen hé), doe er de prosciutto bij, 1 fijngesneden pijpajuin en een 10-tal fijngesneden blaadjes basilicum, kruid met wat Italiaanse kruiden en giet er tot slot een scheutje room bij.  Ik heb deze laatste niet afgemeten, het is een beetje op 't zicht gedaan.
Wanneer de aubergines na 30 minuten uit de oven komen giet je er het eimengsel bij.  Zorg dat dit goed verdeeld is tussen en rondom de plakjes aubergine.  Doe wel best eerst wat olijfolie in de pan zodat je eimengsel niet kan aanbakken.
Zet de pan opnieuw in de oven gedurende 10 à 15 minuten tot het ei gestold is.

Voilà, klaar !

Wat heb je dus nodig :

  • 2 aubergines
  • olijfolie met look en chili
  • peper
  • 6 sneetjes prosciutto
  • 6 eieren
  • 1 pijpajuin
  • 10-tal blaadjes basilicum
  • Italiaanse kruiden
  • room
SMAKELIJK :-) !

Enne, als je 't zelf maakt graag even een seintje of je 't lekker vond.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten