maandag 2 februari 2015

American pancakes

Vandaag, 2 februari, is het Lichtmis.  En jullie weten wat ze dan zeggen "Er is geen vrouwtje nog zo arm, of ze maakt haar pannetje warm", of beter gezegd ... pannenkoekentijd !

Ik ben niet gelovig opgevoed dus ik ben wel even op zoek gegaan naar wat Lichtmis (of Maria-Lichtmis zoals het eigenlijk heet) nu eigenlijk is.  Blijkbaar herdenkt men dan het zuiveringsoffer dat Maria veertig dagen na de geboorte van Jezus moest brengen.  Traditioneel worden er dan ook kaarsen gewijd en is er een kaarsenprocessie voor de mis.  Vandaar Maria-Lichtmis of Lichtmis.  Als er hier gelovige mensen onder de lezers zijn, en dit klopt niet, jullie mogen mij altijd corrigeren.

Maar genoeg over de gelovige kant van deze dag, nu terug naar het belangrijkste ;-).  Traditie wil ook dat er op Lichtmis dus pannenkoeken worden gegeten.  Ik zelf ben verzot op van die dikkere pannenkoeken, zo echte American pancakes.  Ik vond hiervoor een tijd terug een lekker recept bij Baked Louie's.  

Dit zijn zo van die fluffy, ietwat dikkere pannenkoeken, zalig lekker maar wel heel zwaar.  Persoonlijk eet ik ze liefst met ahornsiroop, mmmmmmm ;-).

Vanmorgen heb ik me dus voor jullie opgeofferd en American pancakes gebakken.  Tja, en ook gegeten natuurlijk, 't zou zonde zijn om die na de foto weg te smijten.  Dus ... crosstrainer here I come !



Je mengt in een kom 225 gr patisseriebloem, 40 gr lichtbruine suiker, 12 gr bakpoeder en een snuifje zout goed door elkaar.  Maak dan in het midden een kuiltje en voeg 30 gr gesmolten, afgekoelde roomboter toe, samen met 2 losgeklutste eieren (op kamertemperatuur), 300 ml volle melk en enkele druppels vanille extract.
Meng dit alles tot een glad beslag.
Bak in een kleinere anti aanbakpan (de mijne heeft een doorsnede van 20 cm) dikke pannenkoekjes.  Als er bubbels / putjes verschijnen en de pannenkoek gemakkelijk loskomt uit de pan, kan je de pannenkoek omdraaien om de andere kant te kleuren.

Met deze hoeveelheid beslag heb je genoeg voor een 5 dikkere pannenkoeken.  En dit is ruim voldoende voor 2 personen want zoals al gezegd deze zijn wel heel zwaar.

Wat heb je dus nodig :
  • 225 gr patisseriebloem
  • 40 gr lichtbruine suiker
  • 12 gr bakpoeder
  • snuifje zout
  • 30 gr gesmolten roomboter
  • 2 eieren
  • 300 ml volle melk
  • enkel druppels vanille extract
SMAKELIJK :-) !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten