zondag 22 februari 2015

filo deeg pasteitjes met spinazie en ricotta

Ik heb een kok toe te voegen aan mijn favoriete-koks-lijstje, Donna Hay.  Tot een paar weken geleden had ik eigenlijk nog nooit van haar gehoord, moet ik bekennen.  Nu heeft ze op Njam een kookprogramma, met als motto "fast, fresh & simple".  En inderdaad, haar recepten lijken allemaal super simpel én snel klaar te maken.  Ze maakt blijkbaar ook veel snelle tegenhangers van meer gecompliceerde recepten.  In ieder geval, haar manier van koken sprak mij direct aan en haar kookprogramma staat nu als vaste waarde geprogrammeerd in onze digicorder ! Ze heeft ook een schitterend nieuw kookboek uit, dat nu met stip op nr. 1 op mijn verlanglijstje staat (eigenlijk moet ik mezelf nog iets cadeau doen voor mijn verjaardag ... ;-)).

Maar goed, ik heb dus afgelopen donderdag een eerste keer een recept van haar uitgeprobeerd.  Een vegetarisch recept, want we zijn nog altijd in de Dagen Zonder Vlees.  En echt waar, dit was al direct een schot in de roos !


Het beste kan je wel een paar uurtjes op voorhand de spinazie klaarmaken, zodat deze voldoende tijd heeft om uit te lekken en af te koelen.  De afwerking is dan verder effectief snel en eenvoudig.
Eerst maak je dus de spinazie klaar.  Zij gebruikte diepvries spinazie, ik heb verse spinazie gebruikt.
Je snijdt hiervoor 1/2 ajuin zeer fijn.  Deze bak je, samen met 3 fijn gesneden teentjes look, in een beetje gezouten roomboter gedurende een minuut of 2.
Voeg er dan 2 bol staande koffielepels Dijon mosterd aan toe en kruid goed met nootmuskaat.  Doe er 450 gr spinazie bij.
De spinazie laat je dan, met een klein beetje water bij, slinken.  Dit duurt ongeveer 5 à 10 minuten.
Zodra de spinazie klaar is, giet je deze af in een vergiet en laat je hem goed uitlekken.  Druk zeker met een keukenpapier nog eens goed alle vocht uit de spinazie vooraleer je verder gaat met de bereiding.
Op het moment van de afwerking voeg je aan de spinazie 250 gr ricotta, 2 eieren, 100 gr parmezaan, een 20-tal muntblaadjes en peper toe.  Meng dit alles goed door elkaar en zo heb je de vulling.
Het deeg is filo deeg.  Per persoon gebruik je 3 vellen.  Je gaat als volgt te werk (zonder enige bakvorm).  Het eerste vel filodeeg leg je voorzichtig plat en smeer je in met gesmolten roomboter.  Hierop leg je een tweede vel filodeeg, dat je ook insmeert met gesmolten roomboter, om dan te eindigen met een derde vel filodeeg.
Op dit laatste vel leg je de helft van de spinazie / ricotta vulling.  Laat zeker voldoende lege ruimte aan alle kanten (ik had toch een 3 cm aan de korte kanten en 4 à 5 cm aan de lange kanten).
Vouw dan eerst de korte kanten naar binnen, dan de lange kanten.  Smeer de bovenkant van het filo deeg dan ook nogmaals in met gesmolten roomboter, om zo een mooi gekleurd pakketje te krijgen.
Leg op de vulling nog wat geraspte gruyère of blokjes feta kaas.
Deze plaats je dan op een met bakpapier beklede bakplaat in een op 200 ° voorverwarmde oven gedurende een 20 à 25 minuten, of tot het filo deeg mooi kleurt.

In het originele recept snijdt Donna Hay de laagjes filo deeg midden door en vormt zo pakketjes maar dit lijkt mij toch iets te weinig om als volwaardige maaltijd te dienen (of beter gezegd, we hebben deze tot de laatste kruimel binnen gewerkt ;-)).

Wat heb je dus nodig :

  • 6 vellen filo deeg
  • 1/2 ajuin
  • 3 teentjes knoflook
  • 2 koffielepels Dijon mosterd
  • nootmuskaat
  • 450 gr spinazie
  • 250 gr ricotta
  • 2 eieren
  • 100 gr parmezaan
  • 20-tal muntblaadjes
  • peper
  • gesmolten roomboter (toch wel een 75 à 100 gr)
  • geraspte gruyère
SMAKELIJK :-) !

3 opmerkingen:

  1. Hoi, lijkt mij leuk om te maken voor vrienden met nog een pasta erna. Zou ik dan deze hoeveelheden aanhouden en kleinere pakketjes maken of toch verdubbelen. We zijn met 5

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als het als voorgerecht is bedoeld denk ik dat je deze hoeveelheden wel gewoon kan aanhouden met kleinere pakketjes. Je eet daarna dan toch nog een pasta dus als je meer gaat nemen denk ik dat het te zwaar gaat zijn als voorgerecht. Veel hangt natuurlijk af van of het grote eters zijn of niet die je te gast hebt. Laat het in ieder geval smaken ! En laat gerust weten wat je ervan vond, daar ben ik altijd benieuwd naar.

      Verwijderen
  2. Hey Peggy, ik heb uiteindelijk toch ongeveer verdubbeld en ik had van halve bladen filodeeg er 4 (die konden net in mijn oven) en die heb ik dan doormidden gesneden. Mijn gasten vonden het echt lekker en we hadden er voldoende mee, na de hapjes en het soepje :-)
    bedankt voor je mooie blog en je leuke recepten, ik blijf snuisteren.

    BeantwoordenVerwijderen