dinsdag 24 februari 2015

tiramisu

Tiramisu, een klassieker onder de desserts ... waar ik verzot op ben ! Er zijn vele (hippere) varianten, maar ik ga voor het old skool recept.  Mascarpone, lange vingers, whisky, amaretto en koffie, in een super lekker recept dat ik ooit van iemand heb gekregen.  Ik weet echter al lang niet meer van wie, dus als die persoon dit leest : bedankt ! Bedankt om mij regelmatig te laten genieten van deze yummie tiramisu ;-).



Splits 2 eieren en klop de 2 eidooiers (eiwit hou je opzij) samen met 2 dl room en 3 eetlepels suiker tot een redelijk stevige massa.  
Hierbij doe je 500 gr mascarpone en 2 eetlepels whisky (let op dat je zeker geen whisky met turfsmaak neemt).  
Het eiwit van de 2 eieren klop je stijf en dit meng je goed onder het mascarponemengsel.
Ondertussen zet je sterke koffie (ik neem ongeveer een 250 ml).  Deze koffie meng je met een flinke scheut amaretto.
In de koffie dop je lange vingers (niet in laten weken want dan wordt de bodem veel te mals, gewoon even in doppen).  Hiermee bedek je de bodem van een schaal, daarop leg je een laag mascarponemengsel, terug een laag koekjes (gedopt in koffie) en terug een laag mascarponemengsel.
Dit werk je af met cacaopoeder en dan zet je de schaal gedurende een uur of 2 in de ijskast.

En zo heb je een zalig dessert, dat helemaal niet moeilijk te maken is én altijd een succes nummer is.

Met deze hoeveelheid heb je voldoende voor een 8 à 10 porties.  De schaal die ik gebruik is er eentje van 30 op 20 cm.

Wat heb je dus nodig :
  • 2 eieren
  • 2 dl room
  • 3 eetlepels suiker
  • 500 gr mascarpone
  • 2 eetlepels whisky
  • 250 ml sterke koffie
  • scheut amaretto
  • lange vingers (voor dit formaat schaal had ik ongeveer 40 koekjes nodig)
SMAKELIJK :-) !

3 opmerkingen:

  1. Aaaw, alleen al van die foto krijg ik honger (zelfs op dit vroege uur...)!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ziet er heerlijk uit!
    en tiramisu wordt hier ook wel gesmaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mmmm, bijna retro en goede herinneringen!

    BeantwoordenVerwijderen