dinsdag 3 maart 2015

gehaktbrood met pancetta

Inderdaad, ik heb gezondigd tijdens de Dagen Zonder Vlees ! Zondag maakte ik dit gehaktbrood met pancetta, naar een recept van Donna Hay.  Ik zou natuurlijk kunnen zeggen dat ik dit maakte omdat Stefan zo'n zin in vlees had én absoluut vlees wilde eten, dat ik pas toegaf om dit te maken na de nodige protesten van mijn kant uit én zwaar tegen mijn zin.  Ik ga dat echter niet zeggen, want dat zou liegen zijn (toch vooral dat laatste deel).  Ik had dit gerecht zien staan in het kookboek "Nieuwe Klassiekers" en het zag er zoooo smakelijk uit, zoooo lekker dat ik dit absoluut wilde maken.  En ik had ook zin in vlees.


Was het het zondigen waard ? Absoluut ! Door de pancetta krijgt dit gehaktbrood een heel lekkere smaak.  Echt veel werk heb je er niet aan.  Het duurt een tijdje voor het klaar is door het feit dat dit ongeveer een uur in de oven nodig heeft, maar de voorbereiding zelf is tamelijk snel gedaan.


Je snijdt hiervoor 1 grote witte ajuin fijn, samen met 3 à 5 teentjes knoflook.  Deze bak je gedurende een 5 minuten (of tot ze zacht zijn) in een beetje olijfolie.  Laat dit wat afkoelen terwijl je de rest voorbereidt.
Je bekleedt dan een ovenschotel of bakvorm met sneetjes pancetta.  Ik gebruikte een ovenschotel van 14 op 18 cm, wat voor de hier gebruikte hoeveelheden ideaal was.  De ovenschotel smeer je lichtjes in met wat olijfolie.  Begin met de bodem te bekleden met pancetta en werk zo verder tot de pancetta over de randen hangt (zodat je deze straks over het gehakt kan vouwen).  Zorg ervoor dat alle sneetjes elkaar steeds overlappen !
Hierna maak je het gehaktbrood.  Doe in een grote kom 60 ml melk, waarin je even 70 gr paneermeel mengt.  Zorg dat er zeker geen klonters ontstaan ! Doe hierbij het ajuin / knoflookmengsel, 2 eetlepels fijngehakte rozemarijnnaalden, 1 eetlepel Dijon mosterd, 1 ei, een 450 à 500 gr gemengd gehakt, 80 gr fijngesneden sneetjes pancetta en kruid met wat peper en fleur de sel.  Meng alles goed door elkaar.  Hiervoor maak je eerst je handen vochtig en kneden en mengen dan maar ! Doe dit echt wel met je handen voor het beste resultaat (en daarbij, dat is toch plezant ;-) ?).
Druk het gehaktmengsel dan op de sneetjes pancetta in de ovenschotel.  Je kan het beste met de bolle kant van een lepel het gehakt aandrukken om een mooie vorm te krijgen.
Als laatste vouw je de overhangende sneetjes over het gekat en vul je aan met sneetjes pancetta tot je niets meer ziet van het gehakt.
Zet dit gedurende een 40 à 45 minuten in een voorverwarmde oven van 180 °.  Haal het dan uit de oven en laat 5 minuten rusten.  Hierna haal je het gehaktbrood voorzichtig uit de vorm en leg je het op een met bakpapier beklede bakplaat (je kan dit best doen door het bakpapier op de ovenschotel te leggen en deze dan om te draaien).  Bak het dan nog een 5 à 10 minuten in de oven.

Je kan hier gerust met 4 personen van eten, of je eet de rest op als (koude) lunch.

Ik serveerde hier broccoli mousse bij (recept volgt).

Wat heb je dus nodig :

  • 1 grote witte ajuin
  • 3 à 5 teentjes knoflook
  • olijfolie
  • ongeveer 200 gr pancetta
  • 60 ml melk
  • 70 gr paneermeel
  • 2 eetlepels fijngehakte rozemarijnnaalden
  • 1 eetlepel Dijon mosterd
  • 1 ei
  • 450 à 500 gr gemengd gehakt
  • peper
  • fleur de sel
SMAKELIJK :-) !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten