vrijdag 13 maart 2015

workshop koffie - deel 1 : van boom tot boon

Koffie ... tot ongeveer een jaar geleden was dat voor mij die niet zo lekkere zwarte vloeistof die af en toe op zondag , met véél melk en suiker erbij, werd gebruikt om een dikke reep pure Côte D'Or chocolade te verorberen.  Je weet wel, de reep even doppen in de warme koffie zodat de buitenste laag chocolade telkens wat smelt en er dan zo (letterlijk) een puntje aan zuigen.  Oooh, mmmmmm, zaaaaalig :-) ! Eens de reep was weggesmolten werd het restje koffie dat overbleef niet meer opgedronken maar weggesmeten.  Dit maakt het wel duidelijk zeker, dat ik absoluut geen koffiedrinker was ?

Toen besloot Stefan, wel een koffie liefhebber, te investeren in een écht degelijke koffiemachine van Jura.   Een koffiemachine die werkt met bonen én latte macchiato kan maken ! Voor mij hoefde hij dat niet te kopen, ik vond het ergens een beetje weggesmeten geld, ook al leek zo af en toe eens een latte wel leuk.  Maar wat ben ik nu blij dat hij die gekocht heeft ! Ik ben ondertussen bijna verslaafd aan mijn latte, wekelijks maak ik er wel eentje, of twee, of drie, ... Dat laagje melkschuim, gemengd met een beetje rietsuiker, ik ben er helemaal weg van ! Maar ook de rest van de koffie wordt vlotjes opgedronken.  Want laat ons eerlijk zijn, er is wel degelijk een verschil in smaak tussen een machine die koffie zet met bonen of eentje die pads gebruikt.  Dat proef ik, koffie-leek, toch ook wel.

Ook niet te vergeten, de geur van koffiebonen is zalig ! Ik steek zelfs gewoon graag even mijn neus in zo'n zakje koffiebonen ;-).

Ik ben dan misschien nog steeds geen échte koffiedrinker (zwart krijg ik het bijna niet binnen) maar in de lijst van mijn favoriete drankjes is koffie toch wel zwaar gestegen.  Daarom leek het mij wel eens leuk om een workshop over koffie te volgen.

De workshop werd georganiseerd door Delicatessen Van Poeck, voor mij persoonlijk de leukste en mooiste winkel in Sint-Niklaas (waar ik dus woon).  Elke keer dat ik in de buurt ben bij hen, spring ik even binnen.  Ik neus er gewoon graag even rond, ze hebben zulke leuke dingen.  Koffie natuurlijk, maar ook thee, kruiden, pasta, chocolade, ... kortom alle lekkere dingen des levens !

Afgelopen dinsdag ging ik dus leergierig op pad, voor 2 uurtjes "les" over koffie, en meer bepaald over het proces "van boom tot boon".

Na een toffe ontvangst met een glaasje bubbels én lekkere koekjes, ...



...  was het tijd voor het serieuze werk.  De heer des huizes gaf uitleg over de herkomst van koffiebonen, de plukmethodes, het proeven, de soorten koffiebonen, het koffiebranden, ...




Hij klonk gepassioneerd, wij luisterden allemaal aandachtig en verwonderden er ons over hoeveel er bij komt kijken vooraleer die koffiebonen in onze koffiemachine terechtkomen.

Na de theorie was het tijd voor de praktijk van het koffiebranden.  Zij hebben een toestel staan voor het koffiebranden dat we live in actie mochten zien.  Het 50-jaar oude toestel was aangepast aan de moderne noden en zorgt in zo'n 20 minuten voor lekkere koffiebonen.  Het was echt wel interessant om zien hoe de groene bonen op toch korte tijd worden omgevormd tot de koffiebonen die we allemaal kennen.  Tijdens het proces werden er regelmatig een aantal bonen uit het toestel gehaald, om ons duidelijk te laten zien welke veranderingen de koffiebonen ondergaan, in kleur én grootte.









Terwijl het toestel zijn werk deed, kregen wij de kans om een lekker kopje koffie te drinken, gezet door een echte barista.  Op het lijstje de standaard dingen, maar ook de "speciallekes" zoals degene die ik koos, een hazelcino (cappucino op basis van boter- en hazelnootsmaken).



Een schitterend tasje koffie toch, mijn hazelcino ?


Na het branden was er nog een interessant weetje, namelijk dat er tussen de koffiebonen veel afval in de vorm van steentjes of soms zelfs ijzer kan zitten.  Om dit te verwijderen is er nog een apart toestel, dat bonen en afval sorteert.  En geloof me, afval is er effectief !



Hierna was er nog kans om te proeven wat een verschil de manier van koffie zetten in smaak kan geven.  Dezelfde bonen werden gebruikt, maar één maal in een "klassieke" koffiemachine, één maal in een hypermoderne espressomachine.  Het eerste leverde een zeer lekkere koffie op (die ik zelfs zwart gedronken heb !), het tweede een espresso waar je een regelrechte kick van kreeg, waar je ogen meer dan van open gingen ! Oh ja, die lekkere koekjes van in het begin van de avond waren er ook weer ;-) !




Er was nog even tijd voor een babbeltje, ik neusde nog even rond in de winkel (ik kan het daar écht niet laten) en werd goed gezind van de leuke paasfiguren en kleurtjes !










En toen was het tijd om naar huis te gaan.  Maar niet getreurd, de workshop kent nog een deel 2, "van boon tot kop".  Deze gaat door op 26 maart, bij De Pommerie, waar we dan allerlei zetmethodes gaan leren kennen, samen met een barista én vergezeld van allerlei versnaperingen.  Oh, wat heb ik hier zin in ! En wat hoop ik ook zo leuke tekeningen te leren maken op mijn koffie ! Natuurlijk krijgen jullie ook van dit 2de deel een verslag.

En om af te sluiten, denk eraan ... het leven is te kort voor een slechte tas koffie ;-) !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten