maandag 13 april 2015

kruidige chocoladecake


Ik was gisteren weer in een rasechte snoepbui ! Ik had zin in vanalles en nog wat, als het maar zoet was.  Blijkbaar had mijn onderbewustzijn zaterdag die snoepbui al van ver zien aankomen want ik had al voorbereidingen gedaan om deze cake te maken.  Het is eigenlijk een beetje een "gepimpte" versie van de cake die ik normaal gezien maak, iets ingewikkelder (alhoewel dat eigenlijk ook maar een groot woord is voor deze versie).

De geur, de smaak is misschien eerder "herfstig" door de kruiden die gebruikt zijn, maar toch smaakt het tijdens deze mooie lentedagen.  Natuurlijk ja, steek een stuk van mijn zelf gemaakte cake in mijn mond en dat smaakt mij eigenlijk altijd moet ik wel toegeven ;-).

Tijdens het maken dacht ik dat ik misschien iets te ver was gegaan in het gebruik van kruiden.  Het deeg rook niet echt lekker, het rook eigenlijk een beetje té veel naar kruiden.  Ook tijdens het bakken kwam er af en toe een té kruidige geur door.  Bovendien leek het alsof de cake maar nat bleef.  De vuilniszak stond dus al half en half klaar om een cake te ontvangen !

Maar ... bij het (voorzichtig) proeven bleek mijn voorgevoel niet te kloppen.  Dit is een lekker  smeuïge cake met een zalige smaak.

BEREIDING :

Eerst maak je een soort van marinade met amandelmelk en allerlei kruiden.  Ik maakte deze dus al de dag voordien, maar een paar uurtjes op voorhand is ook al goed.
Je maakt deze met 200 ml amandelmelk die je zachtjes aan de kook brengt.  Van zodra deze kookt, zet je het vuur laag en voeg je 8 kardemompeulen, 2 kaneelstokjes, 1/2 koffielepel nootmuskaat, de zaadjes van 1 vanillestokje én het vanillestokje zelf en 10 koffiebonen toe.  Dit laat je zachtjes pruttelen gedurende 30 minuten.
Zet dan het vuur af en laat nog een uurtje trekken zodat de smaken zich goed vermengen.
Zeef tenslotte de amandelmelk zodat je een glad mengsel bekomt.  Wanneer je nog niet direct aan de cake begint, zet dit dan opzij in de koelkast.
De cake zelf maak je met een beproefd recept op basis van yoghurt.
Je neemt 1 potje witte ongesuikerde yoghurt - 125 gr.  De yoghurt doe je in een mengkom en dan gebruik je het lege potje als maatbeker.
Doe bij de yoghurt 1 potje rietsuiker, 3 potjes zelfrijzende bloem, 1 potje notenolie, 2 zakjes vanillesuiker en 4 eieren.  Ook de gezeefde amandelmelk mag er bij.
Meng alles goed tot een glad mengsel.
Ondertussen laat je 150 gr ongezouten roomboter smelten.  Deze doe je bij 100 gr pure chocolade, die je in kleinere stukjes hebt gebroken.  Roer goed door elkaar tot alle chocolade is gesmolten.
Meng de gesmolten chocolade voorzichtig door het mengsel.
Ik heb aan het deeg dan nog kleine stukjes chocolade toegevoegd.
De cake bak je dan gedurende ongeveer 1 uur in een oven op 160 °.  Controleer zeker even met een mes of dit droog uit de cake komt na deze tijd en laat eventueel nog een 5 minuten extra bakken.

Wat heb je dus nodig :

  • 200 ml amandelmelk
  • 8 kardemompeulen
  • 2 kaneelstokjes
  • 1/2 koffielepel nootmuskaat
  • 1 vanillestokje
  • 10 koffiebonen
  • 1 potje witte ongesuikerde yoghurt - 125 gr
  • 1 potje rietsuiker
  • 3 potjes zelfrijzende bloem
  • 1 potje notenolie
  • 2 zakjes vanillesuiker
  • 4 eieren
  • 150 gr ongezouten roomboter
  • 100 gr pure chocolade
  • kleine brokjes pure chocolade naar smaak

SMAKELIJK :-) !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten