zaterdag 4 april 2015

paprika - melksoep met ansjovis


Indien je soep met je handen zou kunnen eten, dan zou dit er eentje zijn om achteraf duimen en vingers bij af te likken ! Zoo lekker, niet te doen !

Ik at eerder deze week voor de eerste keer soep met melk, meer bepaald bloemkoolsoep.  Ik was er direct weg van, de melk geeft zo'n subliem zachte toets aan de soep.  Toen ik gisteren dus zin kreeg in soep stond het eerste ingrediĆ«nt onmiddellijk vast ... melk ! Verder had ik nog wat rode paprika liggen, die dringend moest gebruikt worden.  Ik kwam ook nog wat ansjovis tegen en liet me door Google vertellen dat rode paprika en ansjovis best te combineren zijn.

Zo ontstond dit soepje, zonder echt recept, gewoon een wat-ligt-er-nog-in-de-ijskast-samenraapsel.
Alhoewel ik het eigenlijk geen samenraapsel mag noemen, dit doet deze subliem lekkere soep geen eer aan.  Inderdaad, subliem lekker !

BEREIDING :

Snij hiervoor 5 pijpajuintjes en 2 teentjes knoflook in stukjes.  Bak deze even in een beetje olijfolie met look en chili.
Voeg er dan 5 dubbele ansjovis filets (met look) aan toe.  Laat deze een beetje wegsmelten en voeg dan 3, in stukken gesneden, rode paprika's toe.  Laat deze ook een tweetal minuten meebakken.
Tenslotte voeg je 1 liter halfvolle melk en 1 groentenbouillonblokje toe.  Breng op een niet te hoog vuur aan de kook en laat dan zachtjes pruttelen (zet het vuur lager) gedurende een 15 minuten of tot de paprika zacht is.
Mix de soep en kruid nog een beetje bij met peper.  Giet de soep eventueel door een vergiet indien je zeker wil zijn dat er geen velletjes van de paprika achterblijven.

Wat heb je dus nodig :

  • 5 pijpajuintjes
  • 2 teentjes knoflook
  • olijfolie met look en chili
  • 5 dubbele ansjovis filets (met look)
  • 3 rode paprika's
  • 1 liter halfvolle melk
  • 1 groentenbouillonblokje
  • peper
SMAKELIJK :-) !

2 opmerkingen:

  1. klinkt spannend en ziet er heerlijk uit !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, het is eens iets anders dan met water. Ik denk dat ik een nieuwe manier van soep maken heb gevonden.

      Verwijderen