maandag 27 april 2015

paprikaspread



Groenten en ik, wij hebben jarenlang geen al te beste relatie gehad.  Als kind, tiener én twintiger at ik veel te weinig groenten.  Ik lustte ook weinig groenten.  Het ergste was dan nog dat ik zelfs veel soorten groenten niet eens ooit geproefd had en toch (zogezegd) niet lustte.  Ik weet het, absoluut niet logisch.  Mijn moeder lust / eet zeer weinig groenten dus proeven of experimenteren met groenten werd van thuis uit ook niet echt gestimuleerd.  Een brave dochter volgde ik mijn moeder, zij lustte bepaalde groenten niet, ik dus ook niet !

Groenten en ik werden pas vrienden toen ik ging samenwonen en steeds meer interesse in koken kreeg.  Ik verplichtte mezelf om al eens andere groenten klaar te maken en te proeven.  Zo heb ik veel meer soorten groenten leren eten.

Nu eet ik zelfs al groenten bij mijn boterham ! Deze paprikaspread is dan ook echt lekker, vooral bij warm brood en gecombineerd met mozzarella, chorizo en rucola.

Hij is heel gemakkelijk te maken en je zit daarna goed voor 4 à 5 keer lunchen met groenten.  In de ijskast bewaart hij ongeveer een week.

BEREIDING :

Je snijdt hiervoor 2 rode paprika's midden door en verwijdert de zaadjes en de zaadlijsten.
Leg op een met bakpapier beklede bakplaat de paprika helften met het snijvlak naar beneden.  Onder elke paprika leg je 1 teentje knoflook en 1/4 van een ajuin.
Besprenkel de paprika met olijfolie en zet gedurende 30 minuten in de oven op 175 °.
Laat de paprika helften hierna afkoelen en doe ze in de blender samen met de ajuin en knoflookteentjes, 50 gr pijnboompitten, een 10-tal blaadjes basilicum, een handvol bieslook en 1 eetlepel rozemarijn naaldjes.  Doe er ook een beetje olijfolie bij en mix tot een glad mengsel.  Begin met niet te veel olijfolie en als je ziet dat het mengsel te droog is, giet je nog een beetje bij.

Ik maak dit dus klaar met een dikke snede home - made brood, dat ik langs 1 kant instrijk met flink wat olijfolie.  Deze kant leg ik naar beneden in de grillpan (zet vanaf dan het vuur niet te hoog) en dan leg ik op het brood een paar sneetjes mozzarella.  Deze zal lichtjes smelten.  Hierop leg je dan wat chorizo en daarop de paprikaspread.  Werk af met wat rucola en smullen maar !

Wat heb je dus nodig :

  • 2 rode paprika's
  • 1 ajuin
  • 4 teentjes knoflook
  • olijfolie
  • 50 gr pijnboompitten
  • 10-tal blaadjes basilicum
  • handvol bieslook
  • 1 eetlepel rozemarijn naaldjes 

SMAKELIJK :-) !

1 opmerking:

  1. Dit is een fijn recept voor wanneer er (te) veel paprika's in de kas groeien. Ik kan niet wachten :-)
    Kan ook eerder...

    BeantwoordenVerwijderen