woensdag 22 april 2015

risotto met tuinbonen en erwtjes



Ik "ontdekte" gisteren een zeer leuke blog, Eten uit de volkstuin.  Een blog met prachtige foto's, leuke teksten en vele anders-dan-anders recepten (paardenbloemlimonade, brandnetelpesto, ... !?), een blog waar je met plezier uren in rondneust, een blog waar ik eigenlijk toch wat jaloers ben dat hij niet van mij is ;-).

Ik kwam er het recept tegen voor deze risotto en ik was meteen verkocht.  Risotto ... mmmm, tuinbonen ... mmmm, erwtjes ... mmmm ! Het was dus snel beslist wat er op tafel zou komen vanavond.

Dit is echt een lekker recept, ik heb ervan genoten en de (toch wel redelijk grote) pan was leeg, er bleef geen erwtje of tuinboon of rijstkorrel over ! Zelfs ons Frisky kon er niet aan weerstaan, en likte de pan verder uit.  Altijd tof voor mij, dat is weeral wat afwas gespaard ... grapje ;-) !

BEREIDING :

Je laat eerst 300 gr tuinbonen en 150 gr erwtjes (beide diepvries) gedurende een 5 minuten garen in kokend water.
Ondertussen maak je 500 ml groentenbouillon, die je op een middelmatig vuur aan de kook houdt.
Verwarm in een pan een scheut olijfolie en bak hierin 1 fijn gesneden kleine witte ajuin en 2 fijn gesneden teentjes knoflook tot ze glazig zijn.
Voeg er dan 150 gr risotto rijst aan toe en laat deze een 2 minuten meebakken.  Zet het vuur wel lager en roer regelmatig zodat de rijst niet kan aanbranden.
Giet er 200 ml witte wijn bij, zet het vuur ietsje hoger en laat de rijst de wijn opnemen.
Hierna doe je een beetje groentenbouillon bij de rijst.  Roer regelmatig om en van zodra de bouillon bij volledig is opgenomen voeg je opnieuw toe.
Ik heb risotto rijst die na 10 minuten gaar is, maar controleer dit zeker op de verpakking.
In dit geval heb ik na een 7 minuten de tuinbonen en erwtjes toegevoegd, zodat deze nog een 3 minuten meegaren.
Na die 10 minuten zet je het vuur zeer laag en voeg je 50 gr Parmezaan toe en 2 bol staande eetlepels mascarpone.  Kruid ook met citroenpeper naar smaak en meng alles goed door elkaar.
Laat dit nog een paar minuten zo staan en serveer dan, afgewerkt met nog een beetje parmezaan.

Wat heb je dus nodig :

  • 300 gr tuinbonen (diepvries)
  • 150 gr erwtjes (diepvries)
  • 500 ml groentenbouillon
  • 1 kleine witte ajuin
  • 2 teentjes knoflook
  • 150 gr risotto rijst
  • 200 ml witte wijn
  • 50 gr Parmezaan en extra om af te werken
  • 2 eetlepels mascarpone  

SMAKELIJK :-) !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten