vrijdag 8 mei 2015

balletjes in tomatensaus met Griekse pasta


Gisteren had ik eigenlijk niet veel zin in koken, of beter gezegd in culinaire avonturen.  Op zo'n moment kies ik dan iets dat ik zonder veel nadenken kan klaarmaken, iets eenvoudig maar toch lekker.  Deze eigen versie van een Vlaamse klassieker valt zeker onder die noemer.  Balletjes in tomatensaus, als kind was ik er al weg van ! Het was ook één van de weinige gerechten die mijn moeder graag klaarmaakte.  Ik heb geen idee hoe haar recept juist was, al vermoed ik dat er, door haar afkeer van groenten, minder groenten aan te pas kwamen dan nu in mijn versie.  En room kwam er ook niet aan te pas, maar dat was nu eigenlijk ook een beetje uit noodzaak, omdat er anders iets te weinig saus zou zijn geweest.

De Griekse pasta vind ik er super lekker bij.  Die is zo ook een beetje romig van textuur en smaak.  Ik eet dat echt graag.

Een echt gezond gerecht is het niet maar het is wel echt comfort food.  En kunnen we dat niet een beetje gebruiken met het slechte weer van de laatste dagen ?

Ah ja, voor ik het vergeet, wie bij het zien van de foto denkt van "oei, ook maar een karige maaltijd, zo één gehaktballetje", dat was enkel voor de foto hoor.  Wat effectief op mijn bord kwam te liggen was meer, veel meer ;-).

BEREIDING (2 pers) :

Begin met het maken van de gehaktballetjes door 400 gr gehakt te mengen met 1 zeer fijn gesneden kleine witte ajuin, 2 zeer fijn gesneden teentjes look, een mespunt gerookt paprikapoeder, ongeveer een afgestreken eetlepel Italiaanse kruiden, 1 ei en 40 gr paneermeel.  Meng alles zeer goed door elkaar (doe dit met je handen, is ook nog eens extra plezant ;-)).  Je kan van deze hoeveelheid 8 iets grotere balletjes maken.  Leg ze op een bord opzij in de ijskast terwijl je de saus maakt.
Voor de saus snij je 1 grote witte ajuin, 1 courgette en 2 dikke wortelen in kleine stukjes.
Doe in een iets grotere pot een scheut olijfolie en bak hierin even de stukjes ajuin.  Voeg dan de courgette en wortel toe en laat een paar minuten meebakken.
Hierna doe je er 1 blik - 400 gr gepelde tomaten arabbiata bij, samen met 3 fijn gesneden sneetjes prosciutto en 3 laurierblaadjes.  Laat dit op een zacht vuurtje gedurende een 45 minuten pruttelen.  Voeg  een 10-tal blaadjes basilicum toe en mix dan de saus glad (haal er natuurlijk eerst de laurierblaadjes uit !).
Ondertussen bak je de gehaktballetjes in wat boter tot ze mooi kleuren.  Doe er dan 150 ml rode wijn bij, die je een beetje laat inkoken.  Draai de gehaktballetjes zeker goed rond in de wijn.
Wanneer de gehaktballetjes gebakken zijn, doe je ze, samen met de resterende rode wijn uit de pan, bij de saus.  Voeg ook een 75 ml room toe.  Laat de saus nog een 15 minuten zachtjes pruttelen.
Ondertussen maak je 200 gr Griekse pasta klaar volgens de aanwijzingen op de verpakking.

Wat heb je dus nodig :

  • 400 gr gehakt
  • 1 kleine en 1 grote witte ajuin
  • 2 teentjes look
  • mespunt gerookt paprikapoeder
  • eetlepel Italiaanse kruiden
  • 1 ei
  • 40 gr paneermeel
  • 1 courgette
  • 2 dikke wortelen
  • olijfolie
  • 1 blik - 400 gr gepelde tomaten arabbiata
  • 3 sneetjes prosciutto
  • 3 laurierblaadjes
  • 10-tal basilicum blaadjes
  • boter
  • 150 ml rode wijn
  • 75 ml room
  • 200 gr Griekse pasta

SMAKELIJK :-) !

1 opmerking:

  1. Superidee om het te combineren met orzo! Klinkt superlekker en ziet er weer heerlijk uit! :D

    BeantwoordenVerwijderen