donderdag 14 mei 2015

courgettespread


Eindelijk hebben we de eerste BBQ van 2015 achter de rug.  Het was de afgelopen dagen mooi weer, de zon scheen, de temperatuur was juist goed dus de BBQ stond te roepen vanuit de garage : steek mij aan, steek mij aan ;-).

Ik had niet veel zin in de "klassieke" BBQ, vlees, koude aardappelen en rauwe groentjes zoals geraspte wortelen, sla, komkommer, ....  Ik heb ooit ergens een recept gelezen voor een courgettespread.  Ik had de basis genoteerd in mijn kookschriftje echter zonder erbij te zetten waar / bij wie ik dit gelezen had.  Dus, mijn excuses als iemand zegt dat ik zijn / haar recept heb gestolen want ze hebben ergens wel wat gelijk ... Alhoewel ik het wel wat een eigen draai heb gegeven, de bereidingswijze is ietsje anders en ik heb za'atar en gerookte sesamzaadjes toegevoegd.

Dit smaakte echt goed op een grof stokbroodje, met stukjes pikante merguez er op.  Het zachte van de courgette spread combineert lekker met het pittige van de merguez.  Ik zou dus zeggen, bij de eerst volgende kans, steek de BBQ aan en maak dit klaar ! Je hebt er ook slechts weinig werk aan, wat ook altijd een serieus voordeel is.

Net als de paprikaspread die ik een tijdje terug maakte, kan je dit ook bij de lunch gebruiken, op je boterham.

BEREIDING :

Je snijdt 2 courgettes in blokjes.  Deze leg je in een ovenschotel samen met 1 grote witte ajuin, in stukjes gesneden, en 5 teentjes knoflook (gepeld maar in zijn geheel gelaten).  Doe er een scheut olijfolie bij en kruid met een mespunt gerookt paprikapoeder.  Meng alles goed door elkaar.
Plaats de ovenschotel in een voorverwarmde oven van 175 ° gedurende 30 minuten.  Check halverwege even of de courgette blokjes nog voldoende vocht / olijfolie hebben.
Na deze 30 minuten neem je de schaal uit de oven en laat je de courgette lichtjes afkoelen.
Doe deze dan in een kom en voeg het sap van 1/2 citroen toe, 2 eetlepels gerookte sesamzaadjes en een bol staande koffielepel za'atar.
Mix tot een smeuïg geheel.  Als het te droog is, voeg je eventueel nog wat olijfolie toe.

Wat heb je dus nodig :

  • 2 courgettes
  • 1 grote witte ajuin
  • 5 teentjes knoflook
  • olijfolie
  • mespunt gerookt paprikapoeder
  • sap van 1/2 citroen
  • 2 eetlepels gerookte sesamzaadjes
  • koffielepel za'atar

SMAKELIJK :-) !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten