dinsdag 5 mei 2015

erwtjes - tuinbonen - mosterdsoep, met gebakken spek


Eigenlijk is dit een restjessoep.  Restjes van de lentepizza, met die heerlijke combinatie van erwtjes, tuinbonen en spek.  De erwtjes en tuinbonen waren ontdooid en kon ik dus niet terug in de diepvries steken.  Ook van de spekreepjes had ik er nog een paar over.  Ik wilde dus deze combinatie ook eens proberen in soep.  Om er wat pit aan te geven, voegde ik er mosterd aan toe.

In alle bescheidenheid, dit is echt een lekkere soep ! En net als de pizza snel klaar want je hebt (bijna) geen snijwerk.

Niet alleen voor het recept (tja, groot woord voor dit) ben ik fier op dit gerecht maar vooral voor het feit dat ik de restjes tijdig heb weggewerkt vooraleer ze tot leven kwamen in de ijskast ;-) ! Dit lijkt misschien stom maar voor mij is dit echt wel een prestatie.  Restjes worden nogal snel vergeten, belanden ergens achteraan in de ijskast en uiteindelijk in de vuilnisbak.  Ik heb Stefan met deze slechte gewoonte al tot wanhoop gedreven vermoed ik.  Maar, ik probeer dus mijn leven te beteren !

BEREIDING (1 liter soep) :

Laat een klontje boter smelten in een pot.  Doe er 1 grote witte ajuin bij.  Deze mag grof gesneden zijn, de soep wordt toch gemixt.  Laat de ajuin even bakken tot hij lichtjes kleurt.
Voeg 1 afgestreken eetlepel graantjesmosterd toe aan de ajuin.  Roer goed om en laat nog kort even bakken.
Voeg 115 gr tuinbonen en 275 gr erwtjes toe, samen met 1/2 liter water en 1/2 liter melk.  Kruid nog een beetje met peper en voeg 2 groentenbouillonblokjes toe.
Breng dit zachtjes aan de kook en laat dan nog een 5 minuten sudderen op een lager vuur.  Loop zeker niet te ver weg want bij het koken heeft melk nogal de neiging om hevig te reageren (als je begrijpt wat ik bedoel ;-)).
Mix hierna de soep en kruid eventueel bij met wat peper.
Bak de spekreepjes apart in een anti aanbakpan tot ze mooi gekleurd zijn.  Laat ze uitlekken en knapperig worden op keukenpapier.  Geef ze apart bij de soep.  Een tip : dop de reepjes in de soep, net als een stukje brood, zeer lekker :-) !

Wat heb je dus nodig :

  • boter
  • 1 grote witte ajuin
  • 1 eetlepel graantjesmosterd
  • 115 gr tuinbonen (diepvries)
  • 275 gr erwtjes (diepvries)
  • 1/2 liter water
  • 1/2 liter melk
  • peper
  • 2 groentenbouillonblokjes
  • spekreepjes (aantal naar keuze)

SMAKELIJK :-) !

4 opmerkingen:

  1. Ik ben verzot op mosterd, dus deze soep ga ik beslist eens proberen te maken! Prachtige foto weer trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel :-). Je moet ze dan echt eens maken, ik vind ze heerlijk. Met deze hoeveelheid smaakt de mosterd niet echt door, maar de liefhebber kan natuurlijk altijd nog wat extra toevoegen.

      Verwijderen
  2. Bewaard op mijn Bloglovin' onder 'food' en daar staan bijna alleen recepten van Peggy's Pastime ;-)

    BeantwoordenVerwijderen