donderdag 7 mei 2015

hartige muffins met prosciutto en bieslook


Begin deze week kwam ik toevallig op de blog Een bord vol terecht.  Ik was onmiddellijk verkocht bij het artikel dat ik zag staan, deze hartige muffins.  Ze zagen er zo smakelijk uit dat mijn boodschappenlijstje direct werd aangevuld met de nodige ingrediënten.

Met muffins, zoet of hartig, kan je eigenlijk zelden verkeerd doen bij mij.  Of 't zou moeten zijn dat het er van het moorddadige type zijn ... keihard, uitgedroogd en dus ideaal om iemand mee dood te slaan, zoals ze hier zeggen !

Deze vallen absoluut niet onder die categorie.  Ze zijn smeuïg en smaken heel lekker.  Nog een beetje lauw zijn ze op hun best.  Je kan ze naar 't schijnt een paar dagen bewaren in de koelkast maar ik betwijfel ten zeerste of ze zo lang gaan leven ;-).

BEREIDING (10 muffins) :

Meng 200 gr cottage cheese met 50 gr parmezaan, 4 eieren en 50 ml water.  Zorg dat alles goed gemengd is.
Voeg daarna 30 gr speltbloem, 100 gr amandelmeel, 1 koffielepel bakpoeder, een mespunt gerookt paprikapoeder, een snuifje zout en flink wat Italiaanse kruiden toe.  Deze Italiaanse kruiden heb ik niet gewogen, voeg ze toe naar smaak.  Ze zijn ook een eigen toevoeging aan het recept dus als je ze niet in huis hebt, zonder smaken deze muffins blijkbaar ook lekker.  Meng opnieuw alles goed door elkaar zodat er geen klonters meer zijn.  Je zal wel zien dat er nog kleine brokjes cottage cheese in het mengsel blijven maar dat kan geen kwaad.
Doe er tenslotte 6 fijn gesneden sneetjes prosciutto en een handvol fijn gesneden bieslook bij.
Zet papieren muffinvormpjes in de muffin bakvorm en vul deze bijna volledig met het mengsel.
Bak de muffins zo'n 30 minuten in een voorverwarmde oven van 200 °.

Wat heb je dus nodig :

  • 200 gr cottage cheese
  • 50 gr parmezaan
  • 4 eieren
  • 50 ml water
  • 30 gr speltbloem
  • 100 gr amandelmeel
  • 1 koffielepel bakpoeder
  • mespunt gerookt paprikapoeder
  • snuifje zout
  • Italiaanse kruiden
  • 6 sneetjes prosciutto
  • handvol bieslook

SMAKELIJK :-) !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten