woensdag 24 juni 2015

koude komkommer - seldersoep


Afgelopen weekend ben ik voor de 2de keer op zeer korte tijd uit een jeansbroek, euh tja, gebarsten is het juiste woord.  Ik voelde ze plots gewoon ter hoogte van mijn dij open scheuren.  En daar liep ik dan weer, in het openbaar, met een gat in mijn broek.  Ok, het was aan de binnenkant van mijn dij dus niemand heeft het, denk ik, hoop ik, gezien maar toch ....  Ik denk dat ze mij ergens iets proberen duidelijk maken, die broeken.  Ik zou nu natuurlijk kunnen zeggen dat ze gekrompen zijn in de was, maar dat gaat toch niemand geloven.  Nee, de harde waarheid is dat mijn dijen, mijn billen gewoon te veel aan uitbreiding hebben gedaan de laatste maanden.

Ik heb me dus nog eens op de weegschaal gezet en die bezorgde mij de schrik van mijn leven ! Ik sta op mijn hoogste gewicht ooit.  Op het scherm stond een 7 en een 8 te blinken, maar helaas niet in die volgorde.

Nu heb ik op zich niet echt problemen met dat gewicht, dat is tenslotte maar een getal.  Maar ik heb wel wat een probleem met hoe dat gewicht mij er doet uitzien.  Het loop nu echt wel wat uit de hand en ik moet iets doen.

Eerst en vooral werd die crosstrainer (weer eens) van onder het stof gehaald.  Een kwartiertje later stond ik bezweet en met rode, blozende kaken te hijgen alsof ik net een marathon had gelopen ! Inderdaad, zo slecht is het gesteld met mijn conditie.  Ik moet dus echt wat strenger voor mezelf worden en dagelijks een kwartiertje op die crosstrainer gaan staan ('t is te zeggen, niet alleen op gaan staan, maar ook iets doen natuurlijk ;-)).

Dit alleen gaat natuurlijk ook geen wonderen verrichten, dus ergens ga ik op het gebied van eten ook wel wat toegevingen moeten doen, wat moeten inbinden.  Nu echt een dieet volgen, dat is niets voor mij.  Ik heb ooit bij een collega de lijst gezien van "verboden voeding" die ze had gekregen van een diëtiste.  Ja man, dat is verschrikkelijk ! Dat is bijna overleven op water en sla.  Ik wil wel nog kunnen genieten.

Ik hoef ook geen maatje 38 te krijgen, dat mag gerust maatje 44 blijven ... maar dan met iets minder vetrolletjes !

Dit betekent dus geregeld gezondere maaltijden in plannen, zoals deze soep die ik als lunch nam.  Het recept komt uit "Groen & Gezond", een boek dat ik een tijdje terug heb gekocht.  Een boek vol met gezonde, groene sapjes, smoothies, soepen en dergelijke.  Het was even wennen voor mij, want ik ben niet zo'n fan van koude soepen (of van selder), maar eigenlijk was dit best lekker.   En dat is wat ik wil, gezond maar toch nog lekker en eetbaar.


BEREIDING (1 kom) :

Hak 180 gr komkommer en 2 stengels selder tamelijk fijn.  Doe deze stukjes samen met 250 ml koud water, een 2-tal eetlepels verse krulpeterselie en een 25-tal muntblaadjes in de blender.  Wil je het graag een beetje pittiger, doe er dan nog een beetje geraspte gember bij.
Mix het mengsel glad ... en je kan eten !

Wat heb je dus nodig :

  • 180 gr komkommer
  • 2 stengels selder
  • 250 ml koud water
  • 2-tal eetlepels krulpeterselie
  • 25-tal muntblaadjes
  • optioneel : een klein stukje geraspte gember

SMAKELIJK :-) !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten