woensdag 15 juli 2015

oosterse pompoensoep


Jullie denken nu waarschijnlijk "met wat komt ze nu af, pompoensoep, midden in de zomer".  Ik weet het, het is zo niet direct een zomers recept, maar ik had er zin in.  Bovendien, zomer kan je het de laatste dagen niet echt noemen, de zomer lijkt zelf op vakantie te zijn.  Dus met dit grijze, natte weer kreeg ik gisteren plots zin in soep.  Ik wist dat er nog pompoen in de diepvries zat en besloot dus  pompoensoep te maken.

Daar ik ook nog kokosmelk had staan, er nog een gele paprika in de ijskast lag die al lichtjes rimpelig werd en ik nog genoeg andere oosterse ingrediënten in huis had werd het oosterse pompoensoep.

En man, ze heeft gesmaakt !

De komende dagen zou het normaal gezien wel wat beter weer moeten zijn, dus dan is dit minder geschikt maar van zodra de zon terug achter grijze wolken verdwijnt zou ik deze soep, als ik jullie was, toch eens op het menu zetten ;-).


BEREIDING (voor 1,5 liter) :

Doe in een grote pot een scheutje wokolie en bak hierin 1 fijngesneden witte ajuin.  Na ongeveer 1 minuut doe je er 2 eetlepels sesamzaadjes bij, die je laat meebakken onder voortdurend roeren.
Na nog eens 1 minuut doe je er 1 fijn gesneden pijpajuin, 1 in blokjes gesneden gele paprika en een 750 gr pompoen bij.
Laat alles even bakken en voeg dan 1 liter groentenbouillon en 1/2 liter kokosmelk toe.  Kruid ook met peper en een beetje wokkruiden.
Snij 1 stengel citroengras midden door en plet hem.  Leg deze op de soep en dek af.
Breng alles aan de kook en laat dan op een zacht vuur 15 minuten pruttelen.
Verwijder het citroengras, voeg verse koriander toe naar smaak (ik nam een 5-tal steeltjes) en mix de soep.
Bij het serveren heb ik er ook nog een beetje mihoen bij gedaan, maar dat moet niet natuurlijk.

Wat heb je dus nodig :

  • wokolie
  • 1 witte ajuin
  • 2 eetlepels sesamzaadjes
  • 1 pijpajuin
  • 1 gele paprika
  • 750 gr pompoen
  • 1 liter groentenbouillon
  • 1/2 liter kokosmelk
  • peper
  • wokkruiden
  • 1 stengel citroengras
  • verse koriander naar smaak
  • eventueel mihoen

SMAKELIJK :-) !

4 opmerkingen:

  1. Ik word zo blij van pompoensoep! Maar ik ben (wederom) de enige in huis die er van houdt. Soms koop ik een emmertje van AH (met Spaanse peper).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh dat is wel echt een heerlijk winters soepje (of zoals je zegt, voor met zo'n weer als de afgelopen dagen! ;) ).
    En hier ben ik weer met een kruidenvraagje maar wat valt net onder 'wokkruiden'? Is dat een samenraapsel van kruiden dat je zelf hebt gemaakt of zijn dat zo verpakkingen met wokkruiden in? ^^

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zomer of winter: pompoensoep is altijd lekker!

    BeantwoordenVerwijderen