vrijdag 17 juli 2015

vanille - kersenlimonade


De zomer is terug, woehoe :-) !

Nu nog meer dan anders is het belangrijk om voldoende water te drinken.  Het is echter niet altijd evident om 2 liter water per dag te drinken, en als het dan toch lukt dan snak je tegen's avonds echt wel naar iets met wat meer smaak.  Bij mij is dat toch zo, en ik vermoed dat ik niet de enige ben.  Een zelf gemaakte limonade vind ik dan een goede oplossing.  Ik maakte echter altijd dezelfde limonade, limoen - munt limonade en ik wilde eigenlijk wel eens iets anders.

Toen ik dus afgelopen weekend het boek "Limonade" van Marta Majewski, van de blog Princess Misia, doorbladerde, ging ik onmiddellijk door de knieën voor de mooie foto's en lekkere recepten.  Meer dan 50 recepten voor zelf gemaakte limonade, ijsthee en infused water, dit was het gewoon, dit was wat ik nodig had !

Ik had vorige week ook nog ongeveer 0,5 kilo kersen gekregen en omdat ik wist dat deze nooit tijdig gingen worden opgegeten was de eerste limonade uit het boek snel gekozen, vanille - kersenlimonade.

Je hebt er eventjes wat werk aan (al de pitten uit de kersen halen) maar hij is het waard ! Bovendien, zet gewoon een leuk muziekje op terwijl je de pitten verwijdert, zet je verstand op nul en blik op oneindig (ook niet té oneindig zodat je niet in je vingers snijdt ;-)) en dan heb je eigenlijk een heel ontspannend werkje.


BEREIDING (voor ongeveer 1,5 liter) :

Eerst maak je honing - vanillesiroop.
Doe hiervoor 200 ml water en 225 gr honing in een pan.  Breng dit aan de kook, meng goed en laat dan een 3 à 4 minuten zachtjes koken.
Zet hierna het vuur af.
Haal het merg uit 4 vanillestokjes en voeg dit toe aan het water - honing mengsel.  Roer alles even goed door elkaar.
Laat afkoelen en doe de siroop dan in een glazen fles.  Deze kan je zo'n 2 weken bewaren in de koelkast (je hebt niet de volledige hoeveelheid nodig voor deze limonade).
Nu kan je aan het echte werk beginnen, de limonade.
Verwijder van 400 gr kersen de steeltjes, en haal de pitten eruit.  Doe dit door de kersen te halveren met een mes.
Breng in een ruime pot 900 ml water aan de kook.
Voeg hierbij de kersen, zet een deksel op de pot en laat gedurende 10 minuten zachtjes koken.
In het originele recept wordt dan het mengsel gezeefd maar ik heb het gemixt.  Ik vond het een beetje zonde om de kersen weg te smijten maar hier doe je mee wat je wil natuurlijk.
Laat het mengsel goed afkoelen en giet er dan 100 ml van de honing - vanillesiroop bij, samen met 100 ml vers limoensap of citroensap.  Meng alles goed door elkaar, giet het over in een grote fles en laat de limonade goed koud worden in de koelkast.

Wat heb je dus nodig (honing - vanillesiroop) :

  • 200 ml water
  • 225 gr honing
  • 4 vanillestokjes
Wat heb je dus nodig (vanille - kersenlimonade) :
  • 400 gr kersen
  • 900 ml water
  • 100 ml honing - vanillesiroop
  • 100 ml vers limoen - of citroensap

SMAKELIJK :-) !

2 opmerkingen:

  1. Mmm, klinkt heerlijk zoet en fris! Mijn ouders hebben een kersenboom in de tuin, ik zal binnenkort eens moeten gaan plukken ;)

    BeantwoordenVerwijderen