maandag 24 augustus 2015

gestampte en gebakken bloemkool met pompoenpitten



Na een 5-daags weekend vol overdaad (hopla, daar is die vorige week verloren kilo weer terug !) was het vandaag terug tijd om een beetje gezonder te eten.  Ik had in Puur Eten van Pascale Naessens een lekker receptje gezien met bloemkool.  Bloemkool is eigenlijk toch wel één van mijn favoriete groenten, en dan vooral gebakken bloemkool.  In dit recept wordt een deel van de bloemkool gebakken dus het sprak mij direct aan.  Ik heb wel de champignons uit het originele recept weg gelaten want in tegenstelling tot bloemkool eet ik die absoluut niet graag.  Ik hou gewoon niet van de weke structuur van champignons, ik vind dat een vies gevoel in mijn mond.  Tja, wat kan ik zeggen, ik heb zo mijn eigenaardigheden ...

In ieder geval, dit recept is een absolute aanrader.  De zachte, smeuïge puree van bloemkool met mosterd (eigen toevoeging) in combinatie met de gebakken bloemkool stukjes met geraspte gember (ook een eigen toevoeging) en de knapperige pompoenpitten, blijkt een toppertje ! Bovendien is het snel klaar, je hebt er weinig werk aan en dat is toch altijd belangrijk na een werkdag hé ?


BEREIDING (voor 2 pers) :

Snij van een niet te kleine bloemkool de buitenste halve centimer à centimeter af, en verbrokkel dit zodat je korreltjes bloemkool krijgt.
De rest van de bloemkool snij je in grotere stukken.  deze laat je gaar koken in wat water.
Ondertussen giet je in een anti aanbakpan een scheutje olijfolie.  Bak hierin een goed handvol pompoenpitten, op een niet te hoog vuur.  Pas wel op, hou een deksel bij de hand want de pompoenpitten worden zeer levendig op het vuur.  Voor je 't weet springen ze uit je pan, geloof me maar (ik kreeg er eentje tegen mijn kaak gekeild bij het bukken voor een deksel)! Wanneer de pompoenpitten na een paar minuten lichtjes kleuren haal je ze uit de pan en laat je ze uitlekken op keukenpapier.
Giet dan in dezelfde pan een beetje extra olijfolie en bak hierin op een niet te hoog vuur de bloemkoolkorreltjes.  Van zodra deze beginnen te kleuren rasp je er een paar centimeter verse gember bij.  Meng alles goed onder elkaar en laat nog even bakken.
De bloemkool stukken zijn ondertussen gaar.  Giet hier ook een scheutje olijfolie bij, samen met een goede koffielepel Dijon mosterd.  Pureer dit mengsel.
Schep wat van de bloemkoolpuree op een bord, leg er wat gebakken bloemkool op en pompoenpitten.
En dan ... smullen maar ! 
Ik at er nog een stukje vlees bij want anders is het wel te weinig vind ik.

Wat heb je dus nodig :
  • 1 bloemkool
  • olijfolie
  • goed handvol pompoenpitten
  • paar centimeter verse gember
  • goede koffielepel Dijon mosterd

SMAKELIJK :-) ! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten