woensdag 9 september 2015

chocomousse Pure C style


Iemand begin deze week Project K gezien, met Koen Wauters ? Ik had het speciaal opgenomen omdat ik had gezien dat hij ging werken in de keuken van The Jane.  En dat, dat interesseert mij enorm.  Ik zou eigenlijk best wel graag eens een dagje volgen in de keuken van The Jane of Pure C.  Dat moet een fantastische belevenis zijn als hobby kok denk ik.  En met volgen bedoel ik ook echt gewoon volgen hé ! Meewerken zou ik gewoon niet durven.  Ik bedoel maar, ik kook graag maar als je die mannen bezig ziet ...  Eén blik van Sergio en je zou me al gewoon niet meer terug vinden, buiten in één of ander verborgen hoekje, bibberend van schrik ;-) ! Echt waar, chapeau voor de mensen die in The Jane of Pure C werken, de druk, de lange werkdagen, het steeds presteren op topniveau, het moet een ongelooflijk zwaar leven zijn.  Een leven dat niets voor mij zou zijn, om eerlijk te zijn.

Ik ben dus nu al meer dan blij met het Pure C kookboek, dat we een paar weken geleden, toen we Stefan zijn verjaardag zijn gaan vieren in Pure Ccadeau kregen.  Een schitterend boek om door te bladeren en bij weg te dromen, met foto's waar het water je van in de mond komt.  Afgelopen weekend besloot ik een recept uit dit boek te testen.  Maar om het al niet te moeilijk te maken van in 't begin koos ik voor het recept van chocomousse, één van mijn favoriete desserts.

Hij viel heel goed mee om te maken, ook al wordt het allemaal net ietsje anders aangepakt (bv alles in gr, tot de eidooiers en het water toe of het feit dat je een thermometer nodig hebt).  Maar het belangrijkste van alles ... hij was super, super, super lekker ! Of wat hadden jullie anders verwacht ?


BEREIDING (voor 4 pers;) :

Klop 45 gr eidooier (dat komt ongeveer overeen met 2 eidooiers) samen met 1 volledig ei en 25 gr kokosbloesemsuiker op tot een luchtig, stijver mengsel.
Breng 15 gr water samen met 30 gr kokosbloesemsuiker aan de kook tot 121 °.  Giet dit dan voorzichtig op het eimengsel en meng het goed maar voorzichtig door elkaar.
Smelt 125 gr pure chocolade en spatel die door het eimengsel.
Klop 225 gr volle room half op (ongeveer yoghurtdikte) en spatel dit ook door het mengsel.
Zet het dan een paar uurtjes koel weg in de ijskast (en probeer eraf te blijven ;-)).

Wat heb je dus nodig :
  • 45 gr eidooiers (zijn er ongeveer 2)
  • 1 ei
  • 25 gr + 30 gr kokosbloesemsuiker (of gewone kristalsuiker, zoals in het originele recept)
  • 15 gr water
  • 125 gr pure chocolade
  • 225 gr volle room

SMAKELIJK :-) !

4 opmerkingen:

  1. Heel mooi recept, maar een nog mooiere versie is die van Roger van Damme uit zijn boek "Een groot gebaar". Hij gebruikt ingrediënten die iets extravaganter zijn, maar het resultaat is er ook naar.
    Bedankt om dit te delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ja, gaat hier direct bij mijn favorietjes toegevoegd worden!
    wat leuk dat je dit deelt met ons!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mmmmm, dat ziet er heerlijk en prachtig uit!

    BeantwoordenVerwijderen