zondag 6 september 2015

havermout ontbijt met cacao, chia zaad en banaan


Het is al weken geleden dat ik als ontbijt een boterham met choco at.  Ik eet dat al eens graag hé, maar de eerder gezonde ontbijtjes beginnen mij steeds meer te smaken.  Ik heb ook veel minder snel terug honger.  Hoe zeer die boterham met choco ook mag smaken, na ongeveer een uur is mijn maag al terug aan 't knorren voor eten.  En op zo'n momenten ga ik dan vaak in de fout.  Is dat dan omdat ik de dag al niet zo gezond ben begonnen ? Ik heb eigenlijk geen idee, maar als ik een boterham met choco heb gegeten zal ik daarna ook sneller naar iets ongezonder pakken.  Precies of er zit ergens een klein Peggytje in mij dat op zo'n dagen, met zo'n start, compleet de overhand neemt en ongezonde dingen eist (én krijgt) voor de rest van de dag.

Zo'n gezonder ontbijt geeft mij ook sneller energie, maakt mij sneller wakker en alert.  En dat is voor mij, absoluut geen ochtendmens zijnde, heel belangrijk.

Ik ben dus regelmatig op zoek naar lekkere recepten voor het ontbijt.  Dit is er eentje uit het boek "The Green Kitchen Travels", een ongelooflijk tof boek met super lekkere recepten en prachtige foto's.

Je maakt dit de avond op voorhand zodat je de volgende ochtend, al dan niet nog half slapend zoals ik, direct kan beginnen ontbijten.  Je hoeft enkel nog moeite te doen om een schuif open te trekken en een lepel te pakken !

Het is echt een lekker ontbijt, de banaan en de cacao vormen een smakelijk duo.  Het is ook zeer vullend door de havermout en de banaan.  Een aanrader dus !

En ja, ik weet het, het ziet er niet zo heel appetijtelijk uit, maar dat is maar uiterlijke schijn ;-).


BEREIDING (voor 1 pers) :

Doe 60 gr havermout vlokken samen met 1 koffielepel chiazaad en 1 eetlepel ongezoet cacaopoeder in een potje.  Meng alles al even goed door elkaar.  
Plet 1 banaan en meng dit er ook door.  
Schenk er tenslotte 175 ml amandelmelk bij en roer nog even.
Dek het potje af en zet de ganse nacht in de koelkast.
's Morgens hoef je enkel nog even te roeren en je kan beginnen eten.

Wat heb je dus nodig :
  • 60 gr havermout vlokken
  • 1 koffielepel chiazaad
  • 1 eetlepel ongezoet cacaopoeder
  • 1 banaan
  • 175 ml amandelmelk

SMAKELIJK :-) !

3 opmerkingen: