zondag 6 september 2015

lasagna tradizionale


Ik denk dat het afgelopen dinsdag was, de moment waarop ik opeens zin, echt ongelooflijk veel zin kreeg in lasagna.  Deze zin in lasagna is voor de rest van de week niet meer weggegaan.  Integendeel zelfs, ze werd alleen maar erger.  Dus toen het gisteren niet zo goed weer was en we toch gewoon gezellig de zaterdag thuis gingen doorbrengen, was de beslissing snel gevallen.  Ik zou lasagna maken !

Nu moet ik wel eerst iets bekennen.  Lasagna, dat was iets dat ik vroeger in de supermarkt kocht.  Ik weet het, schandalig voor iemand die zo graag kookt en misschien zit ik nu wel wat te blozen uit schaamte.  Lasagna, dat was een snelle oplossing voor de dagen dat ik geen zin had om te koken.  Oven aanzetten, verpakking verwijderen en een half uurtje later zat ik te smullen.  Inderdaad, smullen want de lasagna uit de plaatselijke supermarkt (wel van bij hun beenhouwerij !) was best wel lekker.  Of beter gezegd, dat vond ik toen.  Nu, nu ik dit al een paar keer zelf heb gemaakt, weet ik wel beter.  Er gaat echt niets boven zelf gemaakte lasagna ! Ok, het is wel wat werk, je bent er even zoet mee, maar die smaak ! De zever komt nog in mijn mond als ik nu terug denk aan mijn portie lasagna van gisterenavond ;-).

Het was nu de 3de keer dat ik zelf lasagna maakte en ik kan nu wel zeggen dat het recept op punt staat.  Ik vond het in het kookboek Simply Italian dus tja, waar kan je een beter recept vinden voor lasagna dan bij Italiaanse zussen ? De vorige keren had ik enkel het probleem (en dat is dan al een zeer groot woord) dat de lasagna net ietsje te droog was.  De lasagna vellen die ik gebruik slorpen veel vocht op, van de saus bleef minder over dan verwacht.  Dit was dus een werkpuntje.  Wat meer bechamelsaus hielp niet echt dus gisteren besloot ik wat extra room toe te voegen tussen de laagjes en ... bingo ! De lekkerste lasagna ooit !


BEREIDING (voor 4 à 6 pers) :

Als voorbereiding snij je 1 stengel prei, 3 grote wortelen en 1 rode ajuin in fijne blokjes.
Begin dan met de tomatensaus door een 100 gr pancetta (sneetjes) te bakken in een beetje olijfolie in een grote pot (deze moet zeker groot zijn want alle ingediënten komen hierin samen).  Best kan je dit in een paar keer doen zodat de sneetjes telkens voldoende ruimte hebben en niet op elkaar moeten liggen.
Wanneer alle pancetta gebakken is leg je deze even opzij op wat keukenpapier om uit te lekken.
Doe terug een beetje olijfolie en wat roomboter in de pot.  Bak hierin de ajuin gedurende ongeveer een minuut en voeg dan ook de prei en de wortelen toe, die je ook een 2-tal minuten laat bakken.  Voeg de pancetta terug toe, zet het vuur lager, voeg een klein beetje water toe en dek de pot af.  Laat zo een 10 minuten op een laag vuur staan.
Snij ondertussen 2 teentjes knoflook fijn en plet ze ook een beetje.  Voeg dit toe wanneer de 10 minuten verstreken zijn, samen met een afgestreken koffielepel gerookt paprikapoeder en een beetje zout en zet het vuur terug hoger.  Bak dan al roerend gedurende 1 minuut.
Voeg ongeveer 1/2 wijnglas rode wijn toe (als dat ietsje meer is kan dat geen kwaad hoor ;-)).  Laat de alcohol verdampen en voeg dan 500 gr gehakt toe.  Bak dit al roerend tot het rul is en mooi kleurt.
Doe er hierna 2 eetlepels tomatenpuree en 1 blik - 400 gr gepelde tomaten all arrabiata bij, samen met 200 ml warm water.  Voor dat warm water heb ik het lege blik van de gepelde tomaten gevuld met warm water zodat de laatste restjes werden weggespoeld, en dan overgegoten in een maatbeker tot 200 ml.  Hierbij moet je ook 1 rundsbouillonblokje mengen en een goede eetlepel Italiaanse kruiden.
Laat de saus afgedekt, op een zachter vuur, 15 minuten pruttelen.  Haal dan het deksel van de pot en laat onafgedekt nog eens 15 minuten pruttelen.
Ondertussen maak je bechamelsaus met 80 gr gezouten roomboter, 80 gr bloem en 600 ml melk.  Als de saus toch te dik wordt kan je natuurlijk altijd nog een beetje melk toevoegen (doe ik meestal wel).
Laat ook de oven al voorverwarmen op 200 °.
Begin dan met de lasagna samen te stellen.  Doe een dun laagje bechamelsaus in een ovenschotel en leg hier lasagnavellen op.  Besmeer deze met een dun laagje tomatensaus, dan een dun laagje bechamelsaus.    Na elk laagje bechamelsaus giet je nog een beetje volle room erover.  Herhaal dit tot je 4 à 5 lagen hebt en eindig met een laagje bechamelsaus.
Bestrooi dit met geraspte kaas (ik koos voor een gratin mengeling maar dat kan je zelf kiezen natuurlijk) en bestrooi de kaas lichtjes met Italiaanse kruiden.
Bak de schotel gedurende 15 à 20 minuten in de oven (check de tijd op de verpakking van de lasagnavellen).

Ik heb hiervoor lasagnavellen gebruikt die je niet moet voorkoken omdat ik persoonlijk dit nog altijd het handigste vind.  De prei is in het originele recept bleekselder maar dat is niet mijn ding en prei gaat er even goed bij.

Je kan deze lasagna gemakkelijk invriezen als het niet allemaal op is (als je maar met 2 bent bv), zodat je nog 1 à 2 keer een snelle maaltijd hebt.

Wat heb je dus nodig :
  • 1 stengel prei
  • 2 grote wortelen
  • 1 rode ajuin
  • 75 gr pancetta (sneetjes)
  • olijfolie
  • roomboter 
  • 2 teentjes knoflook
  • zout
  • 1/2 wijnglas rode wijn
  • 500 gr gehakt
  • 2 eetlepels tomatenpuree
  • 1 blik - 400 gr gepelde tomaten all arrabiata
  • 200 ml warm water
  • 1 rundsbouillonblokje
  • 1 eetlepel Italiaanse kruiden
  • 80 gr gezouten roomboter
  • 80 gr bloem
  • 600 ml melk
  • volle room
  • geraspte kaas (gratin mengeling)
  • gerookt paprikapoeder
  • lasagnavellen (ongeveer 15 à 20 stuks - afhankelijk van je ovenschotel)
SMAKELIJK :-) !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten