zaterdag 30 april 2016

bonen - chocoladechili met walnoten


Stel : je koopt tickets voor een concert van een artiest waar je verschillende CD's van hebt.  CD's die je graag en vaak beluistert.  Je hebt dan ook hoge verwachtingen voor het concert.

Als dan blijkt dat die verwachtingen helemaal niet ingelost worden, is de teleurstelling groot, zéér groot.

Dat was gisteren bij ons het geval.  Een paar weken geleden kochten we tickets voor het concert van Trixie Whitley in de Lotto Arena.  Haar muziek is over 't algemeen redelijk ingetogen, sfeervol, zacht, mooi.  We hadden dus absoluut niet verwacht om op een bijna-hard-rock concert terecht te komen ! Loeiharde gitaren en extreem luide muziek vanaf de eerste minuut.  Ik zat letterlijk te daveren op mijn stoel, ik voelde mijn hart bonken tot in mijn keel ! De taal waarin ze zong ? Ik denk Engels, door de paar woorden die verstaanbaar waren (maar 't had evengoed Chinees kunnen zijn).  We hebben het ongeveer een half uur uitgehouden en dan hadden we het echt wel gehad.  Hoe zonde we het ook vonden van het geld, we zijn weg gegaan.  We wilden de gehoorbeschadiging nog wat beperken.  Stefan zegt nu al bij momenten dat ik niet goed hoor ;-).

Thuis hebben we ons in alle rust in de zetel gezet met een lekkere Magnum.  Dat was veel meer genieten.

Maar goed, wat heeft dat nu te maken met dit recept denken jullie waarschijnlijk.  Wel, aangezien we dus naar dit concert gingen had ik niet echt tijd om uitgebreid te koken.  Ik koos daarom voor deze vegetarische chili die ik een paar weken geleden maakte naar een recept uit Green Kitchen Travels.  Ik had toen genoeg gemaakt voor 3 2 persoons-porties, waarvan ik dus een deel had ingevroren.  Altijd handig als je eens geen zin / tijd hebt om te koken.

Ik vind dit een zeer lekkere chili, door het toevoegen van pure chocolade krijgt hij zo'n speciale smaak.  Het feit dat ik een ware chocoholic ben zal dat gevoel natuurlijk wel wat bevorderen.

Laat je zeker niet stoppen door het feit dat het er allemaal niet zo super smakelijk uitziet op foto, het is absoluut een aanrader.  Het is ook zo'n vegetarisch gerecht waarbij je vlees absoluut niet mist.


BEREIDING (voor ongeveer 6 porties) :

Verhit een scheutje olijfolie in een pan op middelhoog vuur.
Doe hier 1 grote witte fijn gesneden ajuin bij, samen met 2 fijn gesneden teentjes knoflook, 2 koffielepels komijn, 1/2 koffielepel gerookt paprikapoeder en 1 koffielepel gedroogde oregano.  Meng alles goed door elkaar en bak een paar minuten tot de kruiden beginnen te geuren.
Voeg dan 1 rode en 1 gele paprika toe, beide in blokjes gesneden, 1 fijn gesneden dikke wortel, 1 blikje - 150 gr maïs en 1 fijn gesneden prei toe.  Meng en bak terug een paar minuten.
Als laatste doe je er 150 gr grof gehakte walnoten, 1 blik - 400 gr limabonen, 1 blik - 400 gr zwarte bonen, 1 blik - 400 gr kidney bonen, 1 blik - 400 gr gepelde tomaten, 125 ml rode wijn, 125 ml water, een snuifje peper en een snuifje grof zeezout bij.
Breng dit alles aan de kook, zet dan het vuur laag en laat zo'n 20 minuten sudderen.
Hierna doe je er 40 gr pure chocolade bij.  Roer deze door de saus tot hij gesmolten is.
Serveer met zure room en een pita broodje dat je lichtjes grilt.

Je kan dit gemakkelijk verdelen in porties die je dan invriest.  Zo heb je slechts 1 keer werk voor meerdere maaltijden.

Wat heb je dus nodig :

  • olijfolie
  • 1 grote witte ajuin
  • 2 teentjes knoflook
  • 2 koffielepels komijn
  • 1/2 koffielepel gerookt paprikapoeder
  • 1 koffielepel gedroogde oregano
  • 1 rode paprika
  • 1 gele paprika
  • 1 dikke wortel
  • 1 blikje - 150 gr maïs
  • 1 prei
  • 150 gr walnoten
  • 1 blik - 400 gr limabonen
  • 1 blik - 400 gr zwarte bonen
  • 1 blik - 400 gr kidney bonen
  • 1 blik - 400 gr gepelde tomaten
  • 125 ml rode wijn
  • 125 ml water
  • peper
  • grof zeezout
  • 40 gr pure chocolade
  • zure room
  • pita broodjes

SMAKELIJK :-) !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten