maandag 13 juni 2016

bulgur met bloemkoolcrème en gebakken bloemkool met gember en dragon



In mijn hoofd zit een verlanglijstje van restaurants waar ik ooit nog eens wil gaan eten.  Allé ja, er zit meer dan 1 verlanglijstje in mijn hoofd maar nu hou ik het even op dit ;-).

Op dat lijstje staat oa Graanmarkt 13 in Antwerpen.  De chef, Seppe Nobels werkt heel veel én heel creatief met groenten, dus echt 100 % mijn dada.  Toen ik dus in maart op een boekenbeurs zijn boek "Vegetables that sparkle the conversation" zag liggen werd dit al snel toegevoegd aan mijn collectie.  Om één of andere reden had ik wel al zitten kwijlen boven de foto's en recepten in het boek maar er tot nu toe nog geen enkel recept van gemaakt.  Het werd dus hoogdringend tijd om daar verandering in te brengen.  Zondag stond er dus een door Seppe Nobels geïnspireerd gerecht op het menu.

Geïnspireerd jawel want ik kon het weer niet laten om een eigen toets toe te voegen en de bereidingswijze ietwat aan te passen.  Wat is dat eigenlijk met mij, die drang om zelfs recepten van topchefs naar mijn eigen hand te zetten ? Maar kom, ter verdediging, ik wist dat Stefan er anders niet genoeg mee ging hebben want zonder mijn toevoeging (de bulgur) gingen er enkel groenten op het menu staan.  En dat ventje moet er stevig op staan want binnen een paar weken staan ons (lees : hem) zware afbraakwerken te wachten voor de verbouwing van onze benedenverdieping.  Daarbij ik vermoed dat het recept sowieso bedoeld was als bijgerecht, dus ...

In ieder geval, dit is een smakelijk gerecht.  Je eet zo eens een heel klassieke groente op een andere manier.  Plus gebakken bloemkool, ik blijf het subliem lekker vinden !


BEREIDING (voor 2 pers) :

Snij iets minder dan de helft van een grote bloemkool in stukjes.  Kook deze gaar in 250 ml volle melk en 250 ml volle room, samen met een 10 gr fijn gesneden gember en 1 geplet teentje knoflook.  Wanneer de bloemkool gaar is, mix je alles tot een glad mengsel.  Normaal gezien moet je het teentje knoflook uit de vloeistof halen ... maar ik vond het niet meer terug ;-) ! Dus ik heb het maar meegemixt.
De rest van de bloemkool (dus iets meer dan de helft) snij je in niet te grote roosjes.  Snij ook 1 sjalot zeer fijn en 1 sjalot in ringen.  
Bak de sjalot in een beetje roomboter en rasp er al een paar cm verse gember bij.  Laat alles even samen bakken.  
Voeg dan de bloemkoolroosjes toe en laat ze op een niet te hoog vuur bakken tot ze mooi kleuren en beetgaar zijn.  Voeg tussendoor indien nodig een beetje boter toe.  Meng alles regelmatig en bak eventueel in 2 keer als de hoeveelheid roosjes te groot is.  Ik heb hiervoor mijn wok gebruikt.
Kruid de gebakken bloemkool met peper, een snuifje fleur de sel en een 3 takjes verse dragon, de blaadjes fijn gesneden.
Ondertussen kook je ook 150 gr bulgur volgens de aanwijzingen op de verpakking.  Meng deze met de bloemkoolcrème.  Let op, voeg de crème in delen toe want het kan zijn dat je, net als ik, teveel crème hebt in verhouding tot de bulgur.  Gooi deze zeker niet weg ! Je kan er, mits het toevoegen van water en een bouillonblokje, een heerlijke soep mee maken ! 

Wat heb je dus nodig :
  • 1 grote bloemkool
  • 250 ml volle melk
  • 250 ml volle room
  • 10 gr gember en een paar cm extra om te raspen
  • 1 teentje knoflook
  • 2 sjalotten
  • roomboter
  • peper
  • fleur de sel
  • 3 takjes verse dragon
  • 150 gr bulgur

SMAKELIJK :-) !

1 opmerking: