zaterdag 30 juli 2016

foodblogswap : ei - zalmmuffins


De foodblogswap, voor wie het niet kent, even een woordje uitleg.  Elke maand kan je je inschrijven in een groep op Facebook, Foodbloggers, om mee te doen aan de foodblogswap.  Iedereen die zich inschrijft krijgt dan één van de andere ingeschreven bloggers toegewezen.  En dan kies je een recept van die betreffende blog dat je wil koken / bakken / ....  Je moet er wel een beetje je eigen draai aan geven, kwestie van het toch een beetje uitdagend te maken.

Ik heb in het verleden al een aantal keren meegedaan.  De ene keer kom je terecht op een blog die volledig in lijn ligt met wat je zelf ook doet en waar je zoveel ziet dat je aanspreekt dat je gewoon niet weet wat kiezen.  De andere keer kom je echter terecht op een blog met recepten die je zelf niet zo snel zou klaarmaken.  En daar zit hem natuurlijk vooral de verrassing, de uitdaging.

Deze maand kreeg ik een blog toegewezen uit de eerste categorie, Cuisine van Sabine.  Ik zag al direct vele recepten die mij aanspraken, dus de moeilijkheid zat hem vooral in het kiezen.  Toen ik gisteren nog op zoek was naar een lunch recept en ik eens iets anders wilde eten dan boterhammen, koos ik voor de ei - zalmmuffins.  Omdat ik nogal fan ben van oosterse smaken, marineerde ik de gerookte zalm eerst in oa sojasaus.

Het resultaat was een smakelijke lunch met smeuïge muffins.  Je kan ze zo eten of met een slaatje erbij.  Ze zijn zowel warm als koud lekker.


BEREIDING (voor 5 muffins) :

Snij 2 sneetjes gerookte zalm in kleine stukjes.  Meng deze met 2 koffielepels sojasaus, 1 koffielepel vissaus, sap van 1/2 limoen, een 2 à 3 cm verse geraspte gember en 2 fijn gesneden pijpajuintjes.  Laat dit een uurtje marineren, terwijl je alles regelmatig even goed door elkaar roert.
Meng dan 4 eieren met 5 koffielepels kokosmelk, 1 eetlepel sesamzaadjes en de gemarineerde zalmstukjes.  Laat deze wel eerst even uitlekken.
Kruid ook nog een beetje bij met peper (geen zout, de soja- en vissaus zijn al zout genoeg).
Beboter 5 vormpjes van een muffinvorm en verdeel er het mengsel over.
Bak deze in een voorverwarmde oven van 175 ° gedurende 20 minuten.

Wat heb je dus nodig :
  • 2 sneetjes gerookte zalm
  • 2 koffielepels sojasaus
  • 1 koffielepel vissaus
  • sap van 1/2 limoen
  • 2 à 3 cm gember
  • 2 pijpajuintjes
  • 4 eieren
  • 5 koffielepels kokosmelk
  • 1 eetlepel sesamzaadjes
  • peper
  • roomboter

SMAKELIJK :-) !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten